معرفی انواع آرد

معرفی انواع آرد و کاربرد های آن

طراحی سایت
پکیج آموزشی ارزهای دیجیتال
انواع آرد
انواع آرد گندم

انواع آرد گندم

آرد یکی از پرکاربرد ترین مواد غذایی است که اصلی ترین کارایی آن در پخت نان است که غذای روزان افراد محصوب می شود. در واقع آرد یک ماده پودری است که از دانه غلات بدست می آید و در پخت اکثر غذاها کاربرد دارد.
در این مقاله از سایت آرد واحد تهران قصد داریم به سراغ معرفی انواع آرد و کاربرد آنها برویم پس با ما همراه باشید.

۱- آرد نول :

آرد و شیرینی

 

آرد نول دارای بافتی یکنواخت و دانه‌بندی نرم و پروتئین بسیار بالاست. رنگ آرد نول روشن است چون میزان سبوس‌گیری این آرد بسیار زیاد به است. مهمترین کاربرد این آرد تهیه انواع محصولات قنادی می باشد. آرد نول با نام های آرد سه صفر و آرد سفید قنادی نیز معروف است.

۲-آرد جوانه گندم:

گندمی که به طور کامل جوانه زده را در آفتاب خشک و سپس آسیاب می‌کنند تا آرد جوانه گندم حاصل شود.آرد جوانه گندم، تنها از بخش نشاسته‌ای و جوانه گیاه به وجود آمده است و سبوس را ندارد. این نوع آرد به نام مالت در بازار عرضه می‌شود که در تهیه انواع کلوچه، حلوا، سمنو و سوهان از آن استفاده می‌شود.

۳-آرد گندم کامل:

آرد گندم کامل همان آرد سبوس‌دار است که در آرد‌های نان سنگک از این نوع آرد استفاده می‌شود. میزان سبوس‌گیری آرد کامل بسیار کم است و این آرد به دلیل دارا بودن سبوس زیاد، رنگ قهوه‌ای دارد و  هیچ یک از اجزای گندم طی فرایند تبدیل به آرد از بین نمی‌رود.

۴-آرد نان (سبوس گرفته):

آرد نان معمولا همان آرد گندم کامل با مقدار کمتری سبوس و در تهیه انواع نان مسطح مانند تافتون و لواش مورد استفاده قرار می‌گیرد.این نوع آرد نسبت به سایر آرد ها بالاترین سطح مصرف را در کشور ایران دارد.

۵-آرد ستاره:

برای تهیه نان بربری، نان‌های حجیم و نیمه حجیم از آرد ستاره استفاده می‌شود همچنین از این آرد در برخی محصولات قنادی که دارای بافتی انعطاف‌پذیر و اسفنجی می باشند، استفاده می شود.

آنواع آرد

۶-آرد فانتزی:

این نوع آرد درصد سبوسگیری بالایی دارد رنگ زمینه نسبتاً سفیدتر و اغلب در تهیه مصارف صنف و صنعت غیر از نان مانند کیک و کلوچه و شیرینی و غیره کاربرد دارد.

۷-آرد سمولینا :

آرد سمولینا از گندم مخصوصی به نام گندم دوروم تهیه می‌شود و در تهیه ماکارونی استفاده می‌شود. این آرد دارای مقادیر زیادی پروتئین، ویتامین، املاح و مواد مغذی است که افزایش کیفیت محصولاتی را که با آن تهیه می‌شود را به همراه دارد. آرد سمولینا زرد رنگ است و ذرات این آرد بسیار درشت‌تر از آرد معمولی هستند و عطر ملایم و خاکی دارند.

۹-آرد ایرمیک:

این آرد مشابه آرد سمولینا است با این تفاوت که در آرد ایرمیک هیچ سبوسی وجود ندارد و خالص می‌‎باشد اما در آرد سمولینا مقدار مشخصی سبوس وجود دارد که مهمترین علت عدم استفاده کارخانه‌جات ماکارونی از آرد ایرمیک عدم مقرون به صرفه بودن آن است. طبق تحقیقات، از هر ۱۰۰ تن گندم تنها حدود ۵ کیلو آرد ایرمیک حاصل می‌شود که این آمار بیان‌گر سخت بودن فرآیند تولید این نوع آرد است.

انواع آرد از غلات غیر از گندم

۱۰- آرد برنج :

در طی عمل شالیکوبی ممکن است برخی از دانه‌های برنج، شکسته شود که این دانه‌های شکسته را توسط الک به سادگی می‌توان از دانه‌های کامل جدا کرد. بخشی از این دانه‌های برنج که به طور کامل خرد نشده باشند به عنوان برنج نیم‌دانه روانه بازار می‌شوند اما دانه‌هایی که بیش از اندازه شکسته شده باشند و قابل ‌استفاده نباشند را می‌توان از طریق آسیاب کردن برای تهیه آرد برنج به کار برد.

۱۱- آرد ذرت :

آرد ذرت  که از آسیاب کردن دانه های ذرت بدست می آید به عنوان یک ماده غذایی خوشمزه و با ارزش بالای غذایی، کاربردهای فراوانی دارد که از جمله می‌توان به استفاده در آشپزی، ساخت لوازم آرایشی و حتی نظافت اشاره کرد.

۱۲- آرد نخودچی:

این آرد همانطور که از اسم آن مشخص است  از آسیاب کردن دانه های نخود چی بدست می آید. آرد نخود جایگزین مناسبی برای آرد گندم می باشد، زیرا از مواد مغذی بیشتری نسبت به آرد تصفیه شده برخوردار است. از مهمترین کاربردهای آرد نخودچی می‌توان به استفاده در شیرینی‌پزی و تهیه انواع کوفته و شامی اشاره کرد.

ادمین اینستاگرام
افزایش فالوور ، افزایش لایک ، افزایش کامنت ، افزایش بازدید
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط